نمايشگاه دستاوردهاي دولت در كيش؟

اين هم از عجايب روزگار است كه ماحصل 6 سال تلاش شبانه‌روزي دولت به جاي آن‌كه در معرض ديد ميليون‌ها ايراني علاقه‌مند قرار بگيرد، در جزيره‌اي با جمعيت حدود 20 هزار نفر به نمايش در مي‌آيد.


برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي دولت در جزيره كيش گرچه در كنار ده‌ها خبر مهم و قابل توجهي كه اين روزها منتشر مي‌شود، ممكن است از درجه اهميت بالايي برخوردار نباشد، اما اين سوال را به ذهن متبادر مي‌كند كه چرا كيش؟ در ميان كلانشهرهاي بزرگي كه هر كدام چند ميليون نفر جمعيت را در خود جاي داده‌اند، چرا منطقه‌اي كم‌جمعيت براي اين منظور انتخاب شده است؟

البته برگزاركنندگان اين نمايشگاه حتما دلايل و توجيه خاص خود را دارند؛ اما نمي‌شود جلوي افكاري را كه به اذهان خطور مي‌كند، گرفت.

اگر قرار است عملكرد و زحمات دولت‌هاي نهم و دهم كه حقيقتا هم استثنايي و درخور تقدير است، «ديده شود» چرا نمايشگاه آن دور از چشم مردم برپا مي‌شود؛ موضوعي كه دبير ستاد برگزاري نمايشگاه نيز به آن اعتراف مي‌كند.

وي درباره دليل بازديد اندك از اين نمايشگاه گفته است: «جزيره كيش در كل 20 هزار نفر جمعيت دارد كه با افزودن 10 هزار گردشگر كل جمعيت اين جزيره به 30 هزار نفر مي‌رسد، بنابراين انتظاري نيز در رابطه با حضور وسيع بازديدكننده نداريم، از سوي ديگر اين نمايشگاه نيز، نمايشگاهي محتوامحور است.»

اگر هم بناست بودجه‌اي كه براي اين امر اختصاص داده شده به هر شكل هزينه شود و برخي از قبل آن كار و كاسبي خود را رونق ببخشند، اصلا چرا اين موضوع رسانه‌اي مي‌شود؟ البته ميزان اهميت اين نمايشگاه را مي‌توان از حضور شركت‌كنندگان در مراسم افتتاحيه آن دريافت كه حتي يك معاون وزير هم در آن ديده نمي‌شود.

شايد هم قرار است به بهانه اين نمايشگاه، جزيره ديدني كيش بيشتر به چشم بيايد كه اگر توجيه اين باشد، بايد گفت كيش با اين رفتارها ديده نمي‌شود. بندرت مي‌توان كسي را پيدا كرد كه فقط به خاطر نمايشگاه دستاوردهاي دولت عازم جزيره كيش شود.

اگر هم كسي پيدا شود مطمئنا كارمند يا مدير يك دستگاه دولتي است كه با هزينه دولت به اين نمايشگاه عزيمت خواهد كرد. كيش با تسهيل قوانين سرمايه‌گذاري خارجي، تسهيل رفت و آمد گردشگران و كاهش هزينه‌هاي اقامت و آمد و شد بيشتر از هر چيز به چشم خواهد آمد.

كيش بايد به عنوان قطب گردشگري، تجاري و صنعتي ايران نه فقط در كشور بلكه در تمام منطقه مطرح شود. كيش نيازمند ديده شدن است اما نه با نمايشگاه دستاوردهاي دولت.

حميد اسدي

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا